تجارت الکترونیک تقریبا از ۵ سال پیش رشد خود را شدت بخشید و تا امروز سیر صعودی داشته است. به طوری که در حال حاضر ۴۵٫۴ درصد ترافیک وب را از آن خود کرده است . میزان قابل توجهی است ، درسته !؟ طبق گزارش های صورت گرفت اکثر کاربران خرید خود را بصورت اینترنتی انجام می‌دهند. این خرید و فروش ها از سال ۱۳۹۱ تا کنون رشد افزایشی داشته و از آن زمان تا به امروز حدود ۱٫۹۲ تریلیون دلار فروش از سمت فروشگاه‌های اینترنتی بوده است. ووکامرس به عنوان یک پلتفرم تجاری ، محبوبیت زیادی دارد و جزء گزینه‌های محبوب کاربران است. برای بررسی این موضوع آمار و ارقام دقیقی وجود دارد . همراه ما باشید   پلتفرم‌های تجاری زیادی رو کار آمدند که برخی از آن‌ها کارشان را خوب بلد بودند و به موفقیت رسیدند. در میان چند پلتفرمی که به عنوان گزینه‌های قابل اجرا انتخاب شدند ووکامرس  موفقیت قابل توجهی کسب کرد . بی شک رهبر پلتفرم‌های تجاری ووکامرس است و بعد از آن سایر پلتفرم‌ها را می‌توان رده بندی کرد .   ووکامرس به عنوان یک افزونه وردپرسی بیشترین جایگاه را در وب به خود اختصاص داده و این نشان از محبوبیت و امکانات فوق‌العاده آن است. حدود ۱۷۶,۲۲۳ وبسایت در دنیا از ووکامرس برای کسب و کار خود استفاده می‌کنند.  
  • چرا ووکامرس طرفداران زیادی دارد؟
مطمئنم همین حالا دارید به این موضوع فکر می‌کنید که چرا ووکامرس تا این حد طرفدار دارد و رتبه اول را به عنوان بستر تجاری کسب کرده است. همه ما می‌دانیم وردپرس به عنوان پلتفرم تجاری از ووکامرس که افزونه‌ای بیش نیست، استفاده می‌کند. وردپرس خود به تنهایی ۲۵% از وبسایت‌های دنیا را به خود اختصاص داده و همین موضوع جالب است که افزونه تجاری آن نیز چنین کاری را در دنیا کرده است .   یک دلیل قانع کننده این است که اکثر کاربرانی که از وردپرس استفاده می‌کنند احساس نیاز به داشتن یک بستر تجاری نیز کرده‌اند. از این‌رو به جای اینکه سیستم سایت‌ساز خود را تغییر دهند، تصمیم به نصب یک افزونه تجاری که در دل وردپرس است گرفتند. هر کسی باشد همین کار را می‌کند و به جای اینکه تمام زحمات خود را خراب کرده و از نو بسازد، ترجیح می‌دهد با حفظ گزینه فعلی، گزینه جدید را نیز به آن اضافه کند. وردپرس به عنوان پلتفرم تجاری نیز، افزونه ووکامرس را برای کاربران خود در نظر گرفت که از هر جهت بی نظیر است.   البته تنها دلیل این نیست، بلکه ووکامرس خدمات عالی را برای کاربران خود فراهم می‌کند، دارای ویژگی‌های قدرتمندی است، امکان مدیریت را بسیار ساده می‌کند به گونه‌ای که هر فردی به تنهایی می‌تواند فروشگاه اینترنتی خود را مدیریت کند . پس اگر هم اکنون وبسایتتان بر روی این پلتفرم قدرتمند است و می‌خواهید فروشگاه اینترنتی نیز پیاده‌سازی کنید، به شما تبریک می‌گویم. به راحتی می‌توانید از ووکامرس به عنوان پلتفرم تجاری استفاده کنید.  
  • مزایا و معایت ووکامرس
همیشه برای اینکه بتوانیم تفاوت را احساس کنیم بهتر است مزایا و معایب گزینه مورد نظر را بررسی کنیم. در اینجا قصد دارم مزایا و معایب ووکامرس  را با هم مرور کنیم.  
  • مزایای ووکامرس
امکان افزودن بینهایت محصول و ویژگی برای محصولات در آن وجود دارد. با تمامی دستگاه‌های هوشمند و غیر هوشمند کار می‌کند. به راحتی قابل تنظیم شدن است. برای یک ‌بار نصب و پیکربندی می‌شود و دیگر نیازمند طی کردن این مراحل نیست. مشتریان در فروشگاه شما آزادی عمل دارند و به راحتی می‌توانند امتیازدهی کرده و نظرات خود را با شما در میان بگذارند.  
  • معایب ووکامرس
برای نصب و راه‌اندازی آن اول باید وردپرس نصب شود . همچنین باید هزینه برای خرید هاست بپردازید. انتخاب قالب فروشگاهی وردپرس به علت تنوع فراوان کمی دشوار است و سفارشی‌سازی آن نیز نیازمند مهارت ، تجربه و زمان دارد. برای داشتن برخی امکانات نیازمند خرید افزونه‌های پرمیوم هستیم.  
  • ووکامرس در بین رقیبان خود چگونه است؟
ووکامرس به عنوان پلتفرم تجاری مستقل نیست و برای آغاز فعالیت خود به وردپرس وابسته است. در صورتی که پلتفرم‌هایی مانند OpenCart، Shopify و Magento یک پلتفرم مستقل هستند. تنها مسئله ای که در مورد ووکامرس کمی تامل برانگیز است، همین باشد!   اما مشکلی که در همین پلتفرم‌های مستقل دیده می‌شود، محدودیت‌هایی است که برای کاربران خود به همراه دارند. مثلا Shopify هاست خود را در اختیار شما قرار می‌دهد اما محدودیت‌های فراوانی را در انجام فعالیت برایتان ایجاد می‌کند. این محدودیت‌ها در تغییر بر روی محصولات گرفته تا انتخاب قالب و افزونه و… . آیا می‌توان یک فروشگاه اینترنتی را با محدودیت‌های این‌چنینی اجرا کرد؟  
  • چرا استفاده از وردپرس با مزیت‌های فراوانی همراه است؟
وردپرس یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتواست که تا حدی می‌توان گفت رقیبان آن دروپال و جوملا هستند. بهترین اتفاقی که ووکامرس  برای شما رقم می‌زند این است که، اجازه کنترل تمامی بخش‌های فروشگاه  را به شما می‌دهد و این یعنی مدیریت مستقل و کامل . وقتی یک سیستم مدیریت محتوا تا این حد منعطف است پس به افزونه‌های آن نیز می‌توان تا همین حد اعتماد کرد.