استراتژی سئو و تولید محتوا


شاید تدوین استراتژی سئو سایت ، خود به تنهایی مهمتر از بروزرسانی وبسایت باشد . این مسیر با انتخاب ارزشمندترین کلمات کلیدی و آنالیز رقبا آغاز می شود و در نهایت به یک راهکار کاربردی برای تعیین صفحات هدف و نگارش محتوای مفید برای وبسایت ختم میشود .

محتوا پادشاه است، حتما بارها این جمله را شنیده اید. جالب است بدانید که این جمله در سال 1996 از بیل گیتس نقل شده است. یعنی 2 سال قبل از آنکه موتور جستجوی گوگل وارد فضای اینترنت شود.

سالها از نقل این عبارت میگذرد و امروز به یکی از رایج ترین عبارات برای توصیف مسیر موفقیت در سئو تبدیل شده است. محتوا پادشاه است و به پادشاهی خود ادامه میدهد. ولی چرا بسیاری از سایت ها با تولید محتوای با کیفیت همچنان در زمینه سئو موفقیتی کسب نمی کنند؟ محتوای با کیفیت چطور تعریف میشود؟

اولین قدم برای موفقیت در تولید محتوا، تعریف استراتژی محتوایی است.

اگر استراتژی درستی نداشته باشیم تولید محتوا اثربخشی خود را از دست میدهد.


مراحل شکل گیری ایده تا انتشار محتوا :

  • با استفاده از ابزارهای آنلاین کلمات کلیدی هدف را شناسایی میکنیم.
  • میزان رقابت پذیری و فعالیت دیگران در این حوزه ها را ارزیابی میکنیم.
  • انتخاب ساختار محتوایی سایت و صفحات لندینگ متناسب با میزان جستجو و رقابت کلمات
  • لحاظ کردن الگوریتم های گوگل برای آنالیز محتوای صفحات شناخت استانداردهای آن
  • تدوین ساختار استاندارد برای تولید محتوای با کیفیت
  • انتشار و پشتیبانی محتوا در سایت و شبکه های اجتماعی
  •  ارزشمندترین کلمات کلیدی را چطور پیدا کنیم؟

کسب رتبه اول در نتایج گوگل، شاید مهمترین هدف در هر پروژه سئو باشد. ولی این جمله زمانی معنا خواهد داشت که مشخص کنیم در چه کلماتی باید جایگاه کسب کنیم.


کلمه کلیدی چیست : کلمه ای که کاربران برای رسیدن به مقصود خود در سرچ گوگل بکار میبرند .


روزانه چندین میلیارد عبارت در گوگل جستجو میشود که برخی از آنها تعداد جستجوی بالاتری در مقایسه با دیگر عبارات دارند. به بیان ساده تر، عباراتی هستند که در ادبیات رایج مردم تکرار بیشتری دارند.

اولین قدم در تدوین استراتژی محتوایی، انتخاب کلمات کلیدی هدف است.

در این مسیر هم به میزان جستجو (محبوبیت عمومی) و هم به ارزش اقتصادی این عبارات توجه میکنیم. میزان جستجو با استفاده از ابزارهای آنلاین و منابع اطلاعاتی قابل بررسی است ولی ارزش اقتصادی به شرایط کسب و کار شما و روش های درآمدزایی آن مرتبط میشود.

در این راه باید بدانیم چطور عبارات کلیدی پر جستجو را شناسایی کرده و ارزش اقتصادی آنها متناسب با کسب و کار خود را تعیین کنیم. در پایان این مرحله لیستی بلندبالا از کلمات هدف خواهیم داشت که مسیر استراتژی سئو را برای ما مشخص خواهند کرد.


نکته بسیار مهم در این مرحله توجه به میزان قابل اعتماد بودن اعداد است. در بسیاری موارد پایین بودن آمار جستجو ما را در مسیر اشتباهی قرار داده و موجب میشود فرصت های خود را از دست بدهیم.


 چقدر شانس رقابت و موفقیت در این کلمات داریم؟

برای ورود به عرصه رقابت، ابتدا باید آنالیز دقیقی از رقبای خود داشته باشیم. این آنالیز ممکن است برای هر کلمه کلیدی متفاوت بوده و ما را به رقبای جدیدی برساند.

هدف ما از تعیین درجه سختی هر کلمه رسیدن به یک زمان بندی مشخص برای کسب جایگاه در آن است. اگر کسب جایگاه در کلمه کلیدی هدف ما کاری دشوار است به این معنی نیست که باید آن را نادیده بگیریم. بلکه استراتژی و زمان بندی فعالیت های خود را طوری طراحی می کنیم که متناسب با سختی آن عبارت باشد.

برای تعیین درجه سختی هر عبارت به سایت هایی که در حال حاضر در همان کلمه جایگاه مناسبی دارند توجه میکنیم. برای محاسبه درجه سختی 6 فاکتور مهم را برای هر نتیجه در گوگل محاسبه کرده و براساس مجموع آنها میزان رقابت پذیری هر سایت را محاسبه میکنیم.


سایت های اینترنتی از صفحات گوناگونی تشکیل شده اند. در یک نگاه کلی میتوان صفحات یک سایت را به 4 دسته اصلی تقسیم نمود که عبارتند از:

  • صفحه اصلی
  • صفحات عمومی (درباره ما، تماس با ما، 404 و …)
  • صفحات آرشیو (دسته بندی، برچسب و …)
  • صفحات محتوایی (مقاله، خبر، محصول و …)

هریک از این صفحات کارایی و هدف گذاری مشخصی دارند. با توجه به کلمات کلیدی جمع آوری شده و براساس آنالیز میزان سختی هرکدام یک نوع صفحه به عنوان لندینگ در نظر میگیریم. به عنوان مثال برای عبارات طولانی و کم رقابت بر روی صفحات محتوایی هدف گذاری میکنیم و برای عبارات پرجستجو و با رقابت زیاد از صفحات آرشیو استفاده میکنم.


استراتژی انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو

یعنی ارزیابی زمان منطقی برای موفقیت در هر عبارت چقدر خواهد بود و برای پیشی گرفتن از رقبا، کدام استراتژی موفق تر است ؟

در این مرحله صفحات سایت ما به دو دسته اصلی تقسیم میشوند. صفحات محتوایی و صفحات استراتژیک. برای هر عبارت کلیدی یک صفحه هدف انتخاب میکنیم. اگر صفحه هدف ما محتوایی باشد استراتژی ما تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت است و اگر صفحه هدف استراتژیک باشد روش های دیگری را برای کسب جایگاه در نظر خواهیم گرفت.


 گوگل چطور محتوای صفحات را آنالیز میکند؟

ربات گوگل استانداردهای مشخصی برای آنالیز محتوای صفحات و شناسایی کلمات کلیدی در آن دارد. در اولین قدم تلاش میکند تا موضوع صفحه و مفهوم کلیدی آن را شناسایی کند و در ادامه تعیین میکند که جایگاه شما در نتایج جستجو کجا خواهد بود. به عنوان مثال محل قرار گیری محتوا در صفحه میتواند بر ارزش و مفهوم آن تاثیرگذار باشد. به همین دلیل همیشه باید که عنوان و مقدمه محتوای شما در اولین نگاه در دسترس کاربر باشد.


محتوای اصلی در نگاه اول قابل تشخیص باشد

برای آنکه بتوانیم محتوایی ارزشمند و با کیفیت تولید کنیم، بهتر است ابتدا الگوریتم های گوگل برای آنالیز محتوا و تعیین موضوع آن را به خوبی بشناسیم.


الگوریتم TF IDF برای محاسبه تعداد مجاز تکرار کلمه کلیدی در محتوا

در گذشته ای نه چندان دور، تکرار یک عبارت در صفحه شانس ما را برای کسب جایگاه در نتایج گوگل افزایش می داد ولی امروز این تکنیک با نام keyword stuffing شناخته میشود. تکرار کلمه کلیدی نه تنها به کسب جایگاه کمکی نمیکند بلکه میتواند حتی موجب جریمه سایت شما شود. برای جلوگیری از این اتفاق روش های جایگزینی وجود دارد که به ما اجازه میدهند بدون تکرار یک عبارت خاص مفهوم مورد نظر خود را به کاربر و ربات گوگل منتقل کنیم.


بازاریابی محتوا یعنی؛ محتوایی مفید تولید کنید و آن را همزمان برای کاربر و موتور جستجو بهینه کنید.


برای تولید محتوای اختصاصی و ارزشمند نیازمند رعایت استانداردهای گوگل و روش های افزایش رضایت کاربر هستیم.


مراحل تولید محتوا :

  • طراحی بیلبورد محتوا.
  • تهیه متن اصلی و جزایر محتوایی.
  • رعایت استانداردهای نگارشی و حفظ ادبیات اختصاصی.
  • لینک سازی هدفمند داخلی و خارجی.
  • استانداردهای استفاده از تصاویر در محتوا.
  • دسته بندی و برچسب گذاری اصولی.
  • روش درست برچسب گذاری در مقالات و محصولات

  •  پس از انتشار محتوا چه وظایفی داریم؟

به طور معمول برای تهیه یک محتوای با کیفیت چندین ساعت زمان و انرژی صرف میکنیم. ولی فرآیند بازاریابی محتوا به همین جا ختم نمیشود. برای کسب جایگاه بهتر و افزایش اثربخشی محتوا باید نکاتی را رعایت کرد .


 وظایف ما در این بخش به 6 دسته اصلی تقسیم میشود:

  • معرفی صفحات جدید به گوگل
  • پاسخ به دیدگاه کاربران
  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
  • بررسی زمان حضور و رفتار کاربران در صفحه
  • بررسی نرخ کلیک کاربران براساس رتبه
  • تکنیک به روزرسانی محتوا
  • تکنیک به روزرسانی محتوا برای بهبود رتبه


دیگر مقالات


استفاده از امکانات گوگل آنالیتیکس در محیط وردپرس بدون محدودیت

به دلیل اینکه گوگل آنالیزدر ایران در دسترس نیست و باید از طریق فیلتر شکن به این سایت مراجعه کنید عموما دردسر اتصال و… دارد. اما با افزونه Analytify Pro می توانید به همه این مشکلات پایان داده و به یکباره سایت گوگل آنالیز را به پیشخوان وردپرس خود انتقال داده و از همه امکانات گوگل آنالیز در سایت خود استفاده کنید.

Continue Reading استفاده از امکانات گوگل آنالیتیکس در محیط وردپرس بدون محدودیت

Call To Action چیست ?

در دنیای امروزی اینکه شما بتوانید کاربران و مخاطبین هدف خود را برای به انجام رساندن یک conversion و هدف ترغیب کنید کار سختی ست. به این دلیل که در گذشته، این کار با تعداد زیادی از صفحات پاپ آپ و تبلیغات بی ربط همراه بود.

Continue Reading Call To Action چیست ?

استراتژی سئو و تولید محتوا

شاید تدوین استراتژی سئو سایت ، خود به تنهایی مهمتر از بروزرسانی وبسایت باشد . این مسیر با انتخاب ارزشمندترین کلمات کلیدی و آنالیز رقبا آغاز می شود و در نهایت به یک راهکار کاربردی برای تعیین صفحات هدف و نگارش محتوای مفید برای وبسایت ختم میشود .

Continue Reading استراتژی سئو و تولید محتوا

افزایش سرعت وبسایت

چیزی بدتر از یک وب‌سایت کم‌سرعت نیست. تحقیقات نشان داده که بازدیدکنندگان وقتی با یک وب‌سایت کم‌سرعت مواجه می‌شوند در عرض چند ثانیه از سایت خارج می‌شوند، مخصوصا اگر روی گوشی تلفن همراهشان سایت را باز کنند. سرعت ‌بالای وب‌سایت، علاوه بر اینکه تجربه کاربری بهتری فراهم می‌کند، نرخ تبدیل‌ را هم افزایش می‌دهد. اما سوال اینجاست که چگونه سرعت سایت وردپرسی را افزایش دهیم؟

Continue Reading افزایش سرعت وبسایت

ایمیل اهمیت خود را از دست نخواهد داد

پیامک، برنامه‌های گفتگوی اینترنتی، فیس‌بوک، توئیتر و هزاران راه دیگر برای برقراری ارتباط در دنیای امروز ما را فراگرفته‌اند، با این حال نمی‌توانیم از ایمیل دل بکنیم. به نظر شما چه عاملی موجب بقای حیات این سرویس چهل ساله شده است؟ برای کسب اطلاع در این‌باره با مصاحبه شخصی که نخستین نامه الکترونیکی را ارسال کرده، در ادامه مشاهده خواهید کرد. با ما و صحبت‌های مخترع ایمیل همراه باشید.

Continue Reading ایمیل اهمیت خود را از دست نخواهد داد